Our Good Shepherd / El Buen Pastor

What shepherd feeds his sheep with his own blood? But Christ feeds us with His own Blood and in all things unites us to Himself. – St. John Chrysostom 

In today’s Gospel, we hear the parable of the lost sheep from Matthew’s perspective. Matthew uses the word “stray” rather than “lost” to describe the missing sheep. The word “stray” implies an intentionality to the action of the sheep. That is, the sheep intentionally leaves the herd rather than simply getting lost accidentally. I think this simple word choice makes the message of the Gospel really clear; when we sin, we become like the stray sheep in the parable. Sin is an intentional turning away of our hearts from God. The hope in this analogy comes when Matthew tells us that when the stray is found, “he rejoices more over it than over the ninety-nine that did not stray”. When we come back to Christ, when He finds us, we will not be met with rebukes or reprimands. Rather, we will be met with rejoicing and revelry! 

Jesus is the Good Shepherd who will rejoice when one of his lost children is found after they have gone astray. He never stops seeking us nor does he ever give up hope that we will return to Him and His love. His love for us has no limits; He does not put conditions or constraints on the joy He takes in our acceptance of His love. As St. John Chrsysostom says, Jesus feeds us with His own blood in order to unite us to Him. We are His joy and when we stray from Him, He awaits us with open arms. 

As we prepare our hearts for the birth of Christ, let us reflect upon the ways in which we have strayed from Christ and His love. 

St. Nicholas, pray for us!

Contact the author


¿Qué pastor alimenta a sus ovejas con su propia sangre? Pero Cristo nos alimenta con su propia Sangre y en todo nos une a Él. – San Juan Crisóstomo

En el Evangelio de hoy, escuchamos la parábola de la oveja perdida desde la perspectiva de Mateo. Mateo usa la palabra “extraviada” en lugar de “perdida” para describir a la oveja desaparecida. La palabra “extraviarse” implica una intencionalidad a la acción de la oveja. Es decir, la oveja abandona intencionalmente el rebaño en lugar de simplemente perderse accidentalmente. Creo que al escoger esta palabras hace que el mensaje del Evangelio sea más claro; cuando pecamos, nos volvemos como la oveja descarriada de la parábola. El pecado es un alejamiento intencional de nuestro corazón de Dios. La esperanza en esta analogía surge cuando Mateo nos dice que cuando se encuentra el descarriado, “se alegrará más por ella que por las noventa y nueve que no se le perdieron.” Cuando volvamos a Cristo, cuando Él nos encuentre, no seremos recibidos con reprensiones o amonestaciones. Más bien, ¡seremos recibidos con regocijo y jolgorio!

Jesús es el Buen Pastor que se regocijará cuando uno de sus hijos perdidos sea encontrado después de haberse extraviado. Él nunca deja de buscarnos ni pierde la esperanza de que volvamos a Él y a su amor. Su amor por nosotros no tiene límites; no pone condiciones ni restricciones al gozo que siente por nuestra aceptación de su amor. Como dice San Juan Crisóstomo, Jesús nos alimenta con Su propia Sangre para unirnos a Él. Somos su alegría y cuando nos alejamos de Él, nos espera con los brazos abiertos.

Mientras preparamos nuestros corazones para el nacimiento de Cristo, reflexionemos sobre las formas en que nos hemos desviado de Cristo y de su amor.

¡San Nicolás, ruega por nosotros!

Comunicarse con la autora

Dakota lives in Denver, CO with her husband, Ralph, and their two sons, Alfie & Theophilus. She is the Dean of Enrollment Management for Bishop Machebeuf High School where her husband also teaches. You can find Dakota at the zoo or a brewery with her family or with her nose in a book at home. For more of Dakota’s writing check out https://dakotaleonard16.blogspot.com/

Feature Image Credit: Ranyel Paula, cathopic.com/photo/13409-coronilla-de-adviento