Fruitless Fruit Trees / Árboles Frutales Sin Frutos

Some people in Jesus’ time believed that there was a direct correlation between a person’s sins and their sufferings – sick people must surely have sinned and were receiving what they deserved; the Galileans killed by Pilate’s soldiers must have deserved it too! On the other hand, those for whom everything was going well must be doing everything right, and being blessed by God because of their goodness. Sound familiar? Some preachers today tell us that if only we will embrace their version of the Gospel (and generously contribute to their cause!), God will bless us with financial security, the life we want, and even the car we’ve been dreaming of driving. But, no.

Jesus (and subsequently the Church) tells us that personal suffering is not necessarily the result of personal sin. He himself was subject to poverty and suffering and death! On the contrary, suffering can often be a sign of God’s blessing: He chastises those whom He loves (Heb 12:6, Prov 3:12, Rev 3:19), so that they grow even closer to Him. Jesus even says that if we are to follow him, we must “take up our cross” every day (Matt 16: 24, Luke 9:23); if you are carrying a cross, you are not skipping to your next selfish distraction, you are not refusing to suffer; you are carrying it to your own execution! Far from being the result of our own sinfulness, suffering can be a way to walk with Jesus, to rely on Jesus, to “die to ourselves,” and become less selfward and more generous, to become more like HIM.

So Jesus says that those Galileans were NOT greater sinners than others! But tragedy IS the lot of those who refuse to repent of their sins. If we are sinners, we are like bad trees that bear no fruit in the orchard of God’s Kingdom. Fruit trees are planted with the expectation that they will bear fruit. What is the point of a fruitless fruit tree? Why would it be left in place to exhaust the soil? The parable shows us that fruitless fruit trees (and we are all in this category at some season of our lives) are left in place in the hope that, with some additional cultivation and fertilization and sometimes painful pruning (John 15:2), with grace and sacrament and love, we will repent and open ourselves to all that the Lord has created us to be, and will bear the good fruit He calls us to bring forth.

In His infinite patience and loving mercy, we are given hope and a future.

Today is also the Optional Memorial of Pope St. John Paul II, whose public suffering serves as an example of bearing one’s cross with Christ, and certainly a fruitful fruit tree in the Kingdom of God!

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Algunas personas en la época de Jesús creían que había una correlación directa entre los pecados de una persona y sus sufrimientos: las personas enfermas seguramente debían haber pecado y estaban recibiendo lo que merecían; ¡Los galileos asesinados por los soldados de Pilato también deben haberlo merecido! Por otro lado, aquellos a quienes todo les iba bien deben estar haciéndolo todo bien y ser bendecidos por Dios por su bondad. ¿Suena familiar? Algunos predicadores de hoy nos dicen que si aceptamos su versión del Evangelio (y contribuimos generosamente a su causa), Dios nos bendecirá con seguridad financiera, la vida que queremos e incluso el automóvil que soñamos conducir. Pero no es así.

Jesús (y después la Iglesia) nos dice que el sufrimiento personal no es necesariamente el resultado del pecado personal. Él mismo estaba sujeto a la pobreza, al sufrimiento ya la muerte. Por el contrario, el sufrimiento puede ser a menudo un signo de la bendición de Dios: Él castiga a los que ama (Heb 12, 6, Prov 3, 12, Ap 3, 19), para que se acerquen aún más a Él. Jesús incluso dice que si vamos a seguirlo, debemos “tomar nuestra cruz” todos los días (Mateo 16: 24, Lucas 9:23); si llevas una cruz, no te estás saltando a tu próxima distracción egoísta, no te estás negando a sufrir; ¡lo estás llevando a tu propia ejecución! Lejos de ser el resultado de nuestra propia pecaminosidad, el sufrimiento puede ser una forma de caminar con Jesús, de confiar en Jesús, de “morir a nosotros mismos”, y volvernos menos egoístas y más generosos, para llegar a ser más como ÉL.

De esta forma, Jesús dice que esos galileos NO eran más pecadores que otros. Pero la tragedia es la suerte de aquellos que se niegan a arrepentirse de sus pecados. Si somos pecadores, somos como árboles malos que no dan fruto en el huerto del Reino de Dios. Los árboles frutales se plantan con la expectativa de que den frutos. ¿Cuál es el punto de un árbol frutal sin fruto? ¿Por qué se dejaría en su lugar para agotar el suelo? La parábola nos muestra que los árboles frutales sin fruto (y todos caemos en esta categoría en algún momento de nuestras vidas) se dejan en su lugar con la esperanza de que, con un poco de cultivo y fertilización adicional y, a veces, una poda dolorosa (Juan 15:2), con gracia, sacramento y amor, nos arrepentiremos y nos abriremos a todo lo que el Señor nos ha creado para ser, y daremos el buen fruto que Él nos llama a producir.

En Su infinita paciencia y amorosa misericordia, se nos da esperanza y un futuro.

Hoy también es el Memorial del Papa San Juan Pablo II, cuyo sufrimiento público sirve como ejemplo de llevar la propia cruz con Cristo, y ciertamente como un árbol fructífero en el Reino de Dios.

Comunicarse con la autora

Kathryn Mulderink, MA, is married to Robert, Station Manager for Holy Family Radio. Together they have seven children (including Father Rob), and four grandchildren. She is President of the local community of Secular Discalced Carmelites and has published five books and many articles. Over the last 30 years, she has worked as a teacher, headmistress, catechist, Pastoral Associate, and DRE, and as a writer and voice talent for Catholic Radio. Currently, she serves the Church by writing and speaking, and by collaborating with various parishes and to lead others to encounter Christ and engage their faith. Her website is www.KathrynTherese.com

Feature Image Credit: Veronika Diegel, unsplash.com/photos/zjm8vLrM-7w